Vil du gerne skrive hurtigere og bedre?
(Tænkte det nok!🙌)
Så er det bare med at nørde skrivemodeller.
For det snedige ved dem er, at du får foræret en struktur til dine tekster, så du kan skrive dem hurtigere.
En skrivemodel fungerer nemlig som en venlig coach med ekspertise udi effektivitet:
Den fortæller dig, hvad du skal skrive – og hvornår.
Men en skrivemodel gør også dine tekster bedre.
Den hjælper dig med at få dine læsere til at gøre det, du gerne vil have dem til at gøre.
Om det så er at:
- Klikke
- Kommentere
- Købe.
Og det har virket for andre:
Nogle af verdens bedste tekstforfattere har skovlet Joakim von And-bunker af penge hjem ved at bruge de gennemtestede skrivemodeller.
Blandt andet copywriting-legenden Robert Collier, som du skal hilse på senere – i form af hans skrivemodel AIDPPC.
Så glæd dig til en håndfuld herlige akronymer, der hjælper dig med at:
✔ Sætte mere fut under konverteringerne
✔ Gøre din skriveproces Jonas Vingegaard-hurtig.
Hils på dem her:
7 skrivemodeller, der får dine tekster til at konvertere bedre:
#1) AIDCA
Jeg er ret sikker på, du allerede kender AIDA.
Men kender du også tvillingesøsteren AIDCA, hvor der er klemt et ‘C’ ind mellem ‘D’ og ‘A’?
Hun ser sådan her ud:
Attention, Interest, Desire, Conviction og Action.
Og her en nærmere introduktion:
Attention
Her fanger du din læsers opmærksomhed ved at skrive en fængende overskrift eller et godt hook.
Du har fokus på det største udbytte – eller det største problem, du kan løse.
Eller måske fremhæver du din USP (unique selling point) eller bruger et par af de her hacks (aka fascinations).
Interest
Her fastholder du din læsers interesse ved at uddybe det, der fangede hendes interesse.
Du fortæller hende, hvorfor hun fortsat skal være interesseret i det, du har at fortælle.
Desire
Nu begynder du at tilføje elementer til din tekst, der giver din læser lyst til at gøre det, du gerne vil have hende til at gøre.
For eksempel at købe dit produkt eller din service. Kommentere på dit opslag eller klikke sig videre til din tilmeldingsside.
Conviction
Her overbeviser du den skeptiske læser ved at plante en testimonial, statistik eller anden data. En demo eller en garanti.
Du tilføjer troværdighed.
Action
Og så fortæller du din læser, hvad hun skal gøre – opfordrer hende til at tage action.
Det er her, du har dit call to action.
🔎 Eksempel: Sådan kan du bruge AIDCA
Attention
Få teknikken, der er overset af 9 ud af 10 newbie tekstforfattere (men som er den ene ting, der ofte gør forskellen på, om din tekst konverterer eller ej)
Interest
Når du skriver en tekst, vil du gerne have, den skal konvertere. Du vil gerne have, at din læser gør det, du vil have hende til at gøre:
- Klikke sig videre
- Kommentere
- Tilmelde sig
- Købe noget.
Det er ligesom målet med det hele.
Men du kan hurtigt komme til skrive på en måde, der får din læser til at flygte hurtigere, end Jerry kan pile fra Tom …
Desire
Derfor er der en enkel teknik, du skal kende. En ingrediens, som får din læser til at stoppe op og stille skarpt på det, du har på hjerte.
Conviction
Jeg bruger den selv, hver evig eneste gang jeg skriver. Og resultaterne følger med.
Så sent som i sidste uge fik jeg en mail fra en af mine kunder, der pludselig var begyndt at få flere leads – efter jeg havde brugt teknikken på en produktside.
Action
Så helt ærligt. Der er ingen grund til, at din tekst ikke skal konvertere som fortjent.
Det er nemt at røre ingrediensen ind i din tekstdej – og jeg har lavet en PDF på en A4-side til dig, hvor du får opskriften.
Jeg sidder klar til at sende den til dig kvit og frit.
Skriv ‘ja tak’ i los kommentarfeltos – så agerer jeg postbud og slår et smut forbi din postkasse med en skriveteknik, der får dine tekster til at konvertere bedre.
💡 Eksemplet er tænkt som et (fiktivt) opslag til et socialt medie.
For eksempel til:
- Instagram.
Og det kommer til at være et gennemgående eksempel – det skulle gerne gøre det så nemt som muligt at se ligheder og forskelle mellem de 7 skrivemodeller✌
✨ Tak til Skrive Skrivensen for udlån af eksemplerne.
#2) IDCA
IDCA er en variant af AIDCA (se #1), hvor A’et (‘Attention’) er sløjfet.
Så skrivemodellen ser sådan her ud:
Interest, Desire, Conviction og Action.
Og hvorfor nu fjerne ‘Attention’?
Jo, for nogle gange har du ik’ brug for at gribe læserens ‘Attention’:
For eksempel hvis du bruger ‘Attention’ i din email-emnelinje på den her måde (I knooow, så bruger du jo rent faktisk ‘Attention’ – men hæng på):
Få teknikken, der er overset af 9 ud af 10 newbie tekstforfattere
Så behøver du ik’ nødvendigvis at bruge den i din mail også. Her kan du indlede med ‘Interest’:
Når du skriver en tekst, vil du gerne have, den skal konvertere. Du vil gerne have, at din læser gør det, du vil have hende til at gøre:
- Klikke sig videre
- Kommentere
- Tilmelde sig
- Købe noget.
Det er ligesom målet med det hele.
Men du kan hurtigt komme til skrive på en måde, der får din læser til at flygte hurtigere, end Jerry kan pile fra Tom …
You see?
#3) AIDPPC
Lad os snuppe endnu en AIDA-variant.
Den her er fra selveste Robert Colliers hånd. Du ved, copywriting-legenden bag bogen The Robert Collier Letter Book (hvor han deler en pæn stak af sine monsterkonverterende salgsbreve).
Bogstaverne står for:
Attention, Interest, Description, Persuasion, Proof, Close.
De første to dele af skrivemodellen er præcis som i AIDA og AIDCA (se #1).
Men D’et fra AIDA – altså ‘Desire’ – får lidt mere opmærksomhed her:
Det bliver nemlig foldet ud i det, som Collier har døbt:
- ‘Description’
- ‘Persuasion’
- ‘Proof’.
Så AIDPPC er god at bruge, hvis du gerne vil have lidt mere kød på ‘Desire’-delen.
Her en nærmere forklaring af skrivemodellen:
Attention
Her fanger du din læsers opmærksomhed ved at skrive en fængende overskrift eller et godt hook.
Du har fokus på det største udbytte – eller det største problem, du kan løse.
Eller måske fremhæver du din USP (unique selling point) eller bruger et par af de her hacks (aka fascinations).
Interest
Her fastholder du din læsers interesse ved at uddybe det, der fangede hendes interesse.
Du fortæller hende, hvorfor hun fortsat skal være interesseret i det, du har at fortælle.
💡 Ja … nu har jeg lige gentaget ingredienserne i ‘Attention’ og ‘Interest’ – og kommer til at gøre det igen længere nede i artiklen.
Så kan du nemlig bedre bruge den som et opslagsværk:
Du ved, klikke dig direkte fra indholdsfortegnelsen og ned til den skrivemodel, du gerne vil bruge – og så har du al den info, du skal bruge for at taste løs✌
Description
Her kan du enten:
- Beskrive den løsning på det problem, du sælger
- Dvæle ved læserens problem
- Udfordre status quo ved at vise, at noget har ændret sig – som gør, at din læser også er nødt til at ændre sig.
Persuasion
Her tilsætter du så overbevisende elementer i din tekst.
For eksempel:
- Testimonials
- Loss aversion
- Future pacing
- Cialdinis 6 persuasion-principper.
Proof
Her fører du bevis for, at det, du sælger, gør det, som du lover.
Beviserne kan være:
- Anmeldelser fra Trustpilot
- Testimonials (jep, dem kan du også bruge her)
- At du fortæller, at den eller den anbefaler dit produkt eller din service.
Close
Dit call to action.
🔎 Eksempel: Sådan kan du bruge AIDPPC
Attention
Få teknikken, der er overset af 9 ud af 10 newbie tekstforfattere (men som er den ene ting, der ofte gør forskellen på, om din tekst konverterer eller ej)
Interest
Når du skriver en tekst, vil du gerne have, den skal konvertere. Du vil gerne have, at din læser gør det, du vil have hende til at gøre:
- Klikke sig videre
- Kommentere
- Tilmelde sig
- Købe noget.
Det er ligesom målet med det hele.
Men du kan hurtigt komme til skrive på en måde, der får din læser til at flygte hurtigere, end Jerry kan pile fra Tom …
Description (dvæle ved læserens problem)
Og det gør ondt. Det kan føles lidt som en boksehandske, der brager lige ind maven. Du bliver knockoutet. For hvorfor er der ikke flere, der reagerer på din tekst!?
Persuasion (future pacing)
Men forestil dig nu, at du allerede i morgen svæver på en lyserød sky hævet laaangt over bokseringen, fordi du har fået dobbelt så mange tilmeldinger på dit nyhedsbrev eller dit webinar.
Eller at du om 3 dage har fået justeret din salgsside og dine læsere begynder at trykke mere på køb, end du næsten kan rumme🤯
Det er det, teknikken kan gøre. Derfor skal du lære den at kende.
Proof (case)
Jeg bruger den selv, hver evig eneste gang jeg skriver. Og resultaterne følger med.
Så sent som i sidste uge fik jeg en mail fra en af mine kunder, der pludselig var begyndt at få flere leads – efter jeg havde brugt teknikken på en produktside.
Action
Så helt ærligt. Der er ingen grund til, at din tekst ikke skal konvertere som fortjent.
Det er nemt at røre ingrediensen ind i din tekstdej – og jeg har lavet en PDF på en A4-side til dig, hvor du får opskriften.
Jeg sidder klar til at sende den til dig kvit og frit.
Skriv ‘ja tak’ i los kommentarfeltos – så agerer jeg postbud og slår et smut forbi din postkasse med en skriveteknik, der får dine tekster til at konvertere bedre.
#4) SLAP
SLAP står for:
Stop, Look, Act, Purchase.
And it goes like this:
Stop
Her fanger du din læsers opmærksomhed ved at skrive en fængende overskrift eller et godt hook.
Du har fokus på det største udbytte – eller det største problem, du kan løse.
Eller måske fremhæver du din USP (unique selling point) eller bruger et par af de her hacks (aka fascinations).
Look
Her fastholder du din læsers interesse ved at uddybe det, der fangede hendes interesse.
Du fortæller hende, hvorfor hun fortsat skal være interesseret i det, du har at fortælle.
Act
Nu begynder du at tilføje elementer til din tekst, der giver hende lyst til at gøre det, du gerne vil have hende til at gøre.
For eksempel at købe dit produkt eller din service. Kommentere på dit opslag eller klikke sig videre til din tilmeldingsside.
Purchase
Og så fortæller du din læser, hvad hun skal gøre – opfordrer hende til at tage action.
Det er her, du har dit call to action.
🔎 Eksempel: Sådan kan du bruge SLAP
Stop
Få teknikken, der er overset af 9 ud af 10 newbie tekstforfattere (men som er den ene ting, der ofte gør forskellen på, om din tekst konverterer eller ej)
Look
Når du skriver en tekst, vil du gerne have, den skal konvertere. Du vil gerne have, at din læser gør det, du vil have hende til at gøre:
- Klikke sig videre
- Kommentere
- Tilmelde sig
- Købe noget.
Det er ligesom målet med det hele.
Men du kan hurtigt komme til skrive på en måde, der får din læser til at flygte hurtigere, end Jerry kan pile fra Tom …
Act
Derfor er der en enkel teknik, du skal kende. En ingrediens, som får din læser til at stoppe op og stille skarpt på det, du har på hjerte.
Purchase
Der er ingen grund til, at din tekst ikke skal konvertere som fortjent.
Det er nemt at røre ingrediensen ind i din tekstdej – og jeg har lavet en PDF på en A4-side til dig, hvor du får opskriften.
Jeg sidder klar til at sende den til dig kvit og frit.
Skriv ‘ja tak’ i los kommentarfeltos – så agerer jeg postbud og slår et smut forbi din postkasse med en skriveteknik, der får dine tekster til at konvertere bedre.
📈 Flere tips til tekster, der konverterer?
Hvis du er klar til at boltre dig i flere skrivetips, der får dit salg til at eksplodere – så prøv at slå et smut forbi vores kursus med 13 konkrete teknikker til at skrive, så du (STOR)sælger:
#5) PAPA (eller PBPA)
PAPA står for Problem, Advantages, Proof og Action.
Og det er en formular, som (mester)skribentinden Joanna Wiebe har konstrueret – ud fra selveste Victor O. Schwabs* skrivemodel AAPPA.
*En anden skrivelegende.
Men …
… jeg synes faktisk, at Wiebes skrivemodel (PAPA) trænger til en justering:
Lad os nemlig kalde den for PBPA, hvor vi skifter ‘A’ ud med ‘B’.
For ‘A’ står for advantages, som på dansk er fordele. ‘B’ står for benefits, som på dansk hedder udbytte.
Og har du fulgt med her på Tekstr_, ved du, at udbytte (benefits) konverterer bedre end fordele (advantages). Så derfor en justering af modellen.
Lad os se nærmere på den:
Problem
Du indleder med at sætte fokus på et problem, din læser har.
AdvantagesBenefits
Her fortæller du om udbyttet ved at løse problemet.
Proof
Her kommer du med beviser på, at du kan løse problemet.
Action
Og så opfordrer du din læser til at tage action. Købe, kommentere, klikke sig videre til en sign up-side. Eller hvad du nu har på sinde.
🔎 Eksempel: Sådan kan du bruge PAPA (eller PBPA)
Problem
Av.
Så skete det igen …
Du havde gjort dig umage med at skrive en tekst, der skulle få en hel masse til at tilmelde sig dit webinar …
Men nu ser du, at antallet af tilmeldinger kan ligge på et meget lille sted.
Knuden i maven er til gengæld stor. Lidt for stor.
AdvantagesBenefits
Men forestil dig nu, at du kendte en simpel skriveteknik, der var så nem at bruge, at du allerede om en halv time kunne have justeret din tekst.
En teknik, der kunne få sååååå mange flere til at spærre øjnene op og rydde kalenderen, den dag dit webinar ligger – fordi de med det samme fangede, at det her er de nødt til at vide mere om …
… så de fik kanaliseret en bevægelse ned i pegefingeren, og du fik det klik, der kunne booste din selvtillid og få dig til at tænke ‘okay, jeg har fat i noget her. Nu rykker jeg sg*.
Farvel, knude i mave!
Proof
Du kan lære teknikken at kende allerede i dag.
Jeg bruger den selv, hver evig eneste gang jeg skriver. Og resultaterne følger med.
Så sent som i sidste uge fik jeg en mail fra en af mine kunder, der pludselig var begyndt at få flere leads – efter jeg havde brugt teknikken på en produktside.
Action
Så der er ingen grund til, at din tekst ikke skal konvertere som fortjent.
Det er nemt at bruge teknikken – og jeg har lavet en PDF på en A4-side med den til dig.
Jeg sidder klar til at sende den til dig kvit og frit.
Skriv ‘ja tak’ i los kommentarfeltos – så agerer jeg postbud og slår et smut forbi din postkasse med en skriveteknik, der får dine tekster til at konvertere bedre.
#6) AICPBSAWN
AICPBSAWN står for Attention, Interest, Credibility, Proof, Benefits, Scarcity, Action, Warn og Now.
Det med, at Scarcity og Warn er med – boom! Se selv (nede i eksemplet), hvordan det er med til at gøre teksten overbevisende.
Attention
Her fanger du din læsers opmærksomhed ved at skrive en fængende overskrift eller et godt hook.
Du har fokus på det største udbytte – eller det største problem, du kan løse.
Eller måske fremhæver du din USP (unique selling point) eller bruger et par af de her hacks (aka fascinations).
Interest
Her fastholder du din læsers interesse ved at uddybe det, der fangede hendes interesse.
Du fortæller hende, hvorfor hun fortsat skal være interesseret i det, du har at fortælle.
Credibility
Her fortæller du, hvorfor de skal tro på det, du siger.
Proof
Du beviser, at det, du siger, er sandt.
Benefits
Du fortæller om udbyttet.
Scarcity
Du skaber scarcity (knaphed) ved at fortælle, at der kun er et begrænset antal x eller y tilbage.
For eksempel pladser på dit webinar. Den nye Nike-sko i din webshop. Antal timer denne måned, hvor man kan booke din ekspertise.
Action
Fortæl, præcis hvad de skal gøre.
Warn
Fortæl, hvad der sker, hvis de ikke tager action.
Now
Motiver dem til at tage action nu.
🔎 Eksempel: Sådan kan du bruge AICPBSAWN
Attention
Få teknikken, der er overset af 9 ud af 10 newbie tekstforfattere (men som er den ene ting, der ofte gør forskellen på, om din tekst konverterer eller ej)
Interest
Når du skriver en tekst, vil du gerne have, den skal konvertere. Du vil gerne have, at din læser gør det, du vil have hende til at gøre:
- Klikke sig videre
- Kommentere
- Tilmelde sig
- Købe noget.
Det er ligesom målet med det hele.
Men du kan hurtigt komme til skrive på en måde, der får din læser til at flygte hurtigere, end Jerry kan pile fra Tom …
Credibility
Derfor er der en enkel teknik, du skal kende. En ingrediens, som får din læser til at stoppe op og stille skarpt på det, du har på hjerte.
Jeg bruger den selv, hver evig eneste gang jeg skriver. Og resultaterne følger med.
Proof
Så sent som i sidste uge fik jeg en mail fra en af mine kunder, der pludselig var begyndt at få flere leads – efter jeg havde brugt teknikken på en produktside.
Benefits
Det smarte ved teknikken er, at den får kanaliseret en bevægelse ned i pegefingeren på din læser, fordi hun pludselig kan se, at det da er lige præcis dét, hun hele tiden har været på udkig efter:
- Den nye metode, du deler i dit webinar, som vender op og ned på den måde, hun hidtil har behandlet sine klienter med langvarig stress – for metoden er langt mere effektiv og forebygger tilbagefald, kan hun jo se
- Det helt særlige ved designet på de Nike-sko, du lagde op på din webshop i sidste uge (nu er det åbenlyst for hende, hvorfor hun bare må eje dem)
- Den sparring, du tilbyder, når hun booker dig – for den får hendes løbetræning til gå fra ‘pust og host’ til ‘se lige mig! Nu overhalede jeg sg* en anden løber igen!’.
Jeg har stykket et handy cheat sheet (hurra for buzzwords!) sammen, hvor jeg forklarer teknikken.
Det’ en PDF på en A4-side, som er lige til at printe og have liggende ved siden af tastaturet – så du altid hurtigt kan genopfriske, hvordan du få din konverteringsrate til at skyde i vejret.
Scarcity
Men du skal være hurtig:
Jeg forærer de første 10 cheat sheets væk kvit og frit efter først til mølle-princippet. Herefter kommer det til at koste en flat white fra min lokale Riccos: 35 kr.
Action
Skriv ‘ja tak’ i los kommentarfeltos, hvis du vil ha’ teknikken – så agerer jeg postbud og slår et smut forbi din postkasse med skriveteknikken.
Warn
For husk:
Der er absolut ingen grund til at gå rundt med ondt i maven, fordi dine tekster får læserne til at flygte hurtigere, end Jerry kan spæne fra Tom …
Now
Så skynd dig at skrive ja tak i kommentarfeltet, hvis du vil være blandt de 10, jeg forærer cheat sheetet helt og aldeles gratis.
#7) 1-2-3-4-modellen
Den her er fra de dygtige blyanter hos Copyblogger.
Og den er rigtig god, hvis du skriver til en målgruppe, der ikke kender dig i forvejen – du skal nemlig fortælle lidt om dig selv, når du bruger skrivemodellen.
Her kan du se, hvad tallene står for:
1: Hvad jeg har til dig
Her fortæller du din læser:
- Hvad dit produkt eller din service er
- Hvad produktet/servicen kan
- Hvem der kan bruge det/den.
2: Hvad det, du har, kan gøre for læseren
Her fortæller du om resultatet.
For eksempel:
- Hvordan verden ser ud …
- Hvad din læser føler eller kan …
… når hun har brugt dit produkt eller din service.
Lad din læser vide, hvordan det, du tilbyder, kan hjælpe hende med at nå sine mål. Altså hvad udbyttet er for hende.
Herefter nævner du et par features – og forbind dem gerne med udbyttet.
Eksempel på, hvordan du kan forbinde en feature med et udbytte:
Det’ en PDF på en A4-side (= feature), som er lige til at printe og have liggende ved siden af tastaturet – så du altid hurtigt kan genopfriske, hvordan du få din konverteringsrate til at skyde i vejret (= udbytte).
3: Hvem er jeg?
For at skabe troværdighed fortæller du lidt om dig selv. Vis, at du ved, hvad du taler om.
4: Hvad du skal gøre som det næste
Fortæl din læser, præcis hvad hun skal gøre nu.
🔎 Eksempel: Sådan kan du bruge 1-2-3-4-modellen
1: Hvad jeg har til dig
Få teknikken, der er overset af 9 ud af 10 newbie tekstforfattere – men som er det ene element, der ofte gør forskellen på, om din tekst konverterer eller ej (gratis PDF på en enkelt A4-side)
2: Hvad det, du har, kan gøre for læseren
Der er absolut ingen grund til at sidde med en knude i maven, fordi der for eksempel er:
- Alt for få tilmeldte til dit webinar
- For få leads fra din nyskrevne produktside
- Minus likes på LinkedIn (eller måske de kan tælles på 2 fingre …).
Derfor har jeg været et smut forbi Canva og har lavet en herligt overskuelig PDF på en A4-side til dig.
Her får du teknikken, der gør, at du kan glæde dig til at se antallet af både tilmeldinger, leads og likes stryge til vejrs – præcis som en selvsikker raket nytårsaften.
I PDF’en får du:
- Spørgsmålet på tre ord, som du skal stille dig selv igen og igen for – som en anden sørøver, ohøj! – at finde den skat, der rent faktisk får din tekst til at konvertere
- En liste med de 4 ting, der gør det nemmere for dig at komme på sporet af din skat
- Et protip til at tage din tekst til det næste niveau (som rigtig mange garvede tekstforfattere glemmer).
3: Hvem er jeg?
Og ja …
… who am I to teach you!?
Mit navn er Skrive Skrivesen (hyggeligt at se dig her!), og i mere end 10 år har jeg skrevet for en buket af de største brands i Danmark. Og igen og igen har jeg set teknikken virke.
Lad mig hive et eksempel frem:
Så sent som i sidste uge fik jeg en mail fra en af mine kunder, der pludselig var begyndt at få flere leads – efter jeg havde brugt teknikken på en produktside.
4: Hvad du skal gøre som det næste
Udfyld formularen lige her, og få PDF’en kvit og frit.
👉 Hvad du skal gøre som det næste?
Hvis du vil være god til skrivemodeller, så:
- Øv dig i dem. Start for eksempel med at kopiere 1-2-3-4-modellen over i et tomt dokument, og tast løs
- Sving forbi Heines skriv om 11 andre skrivemodeller – altså hvis du også er blevet verliebt i den gode hjælp, der er at hente bag alle forkortelserne.
Og tak til Skrive Skrivesen for lån af eksempler😁
Del dine indspark